Режим роботи магазину:
ПН - СБ: з 9:00 до 19:00
+38 097 001 77 55

Як покроково намалювати портрет: легкий спосіб навчитися малювати обличчя людини


Пам'ятається, як у дитинстві, в курортних містах, я часто приєднувалася до натовпу захоплених глядачів, котрі обступили місцевого художника за роботою на вулиці. Я заворожено спостерігала за тим, як легко він крок за кроком малює портрет пастеллю з натури, а наприкінці фіксує зображення спеціальним спреєм і вручає картину задоволеному замовнику.

Мене вражала така легка манера виконання малюнка та те, як художнику вдається малювати такі реалістичні портрети. У дитинстві я малювала лише пейзажі та натюрморти аквареллю та робила малюнки олівцем. А коли спробувала якось намалювати свій портрет простим олівцем з натури, дивлячись на себе в дзеркало, то в результаті він не мав особливої схожості зі мною. Після цієї невдалої спроби спроб вдосконалити свої вміння не відбувалося, тому що намалювати портрет людини так, щоб досягти хорошої схожості, здавалося мені недосяжним завданням. Набагато складнішим, ніж малювати краєвиди.

Хоча я дещо здогадувалася, що, напевно, треба знати якісь секрети і багато тренуватися. Але в художній школі я не вчилася, і для мене знання, як намалювати портрет легко, залишалося таємницею за сімома печатками. А потім я взагалі закинула малювання.

Так сталося, що вже в зрілому віці я знову почала малювати улюблені краєвиди та натюрморти, тільки вже акрилом та олією. Людей зобразити я не наважувалася, тому що намалювати портрет здавалося мені все ще лякаючим завданням. Також я почала писати статті на теми, пов'язані з живописом, графікою та образотворчим мистецтвом. І ось я зайнялася вивченням різноманітної інформації про те, як навчитися малювати людей, особливо обличчя, і як малювати голови. Мене цікавили портрети для художників-початківців. В результаті я знайшла багато цікавих матеріалів про побудову обличчя людини, а також підказки та інструкції, як навчитися малювати портрет олівцем.

Нині просто чарівний час для творчості! У моєму дитинстві я не мала доступу до інтернету та розуміння як намалювати автопортрет. Щоб про це дізнатися, потрібно було купити бодай якийсь підручник чи самовчитель у спеціалізованому магазині. У моєму місті навіть таких магазинів не було…

Зараз в інтернеті можна легко знайти поетапний урок малювання портрета та з задоволенням створити свій, дотримуючись простих докладних інструкцій. Є безліч відео-уроків і статей з прикладами того, як намалювати портрет покроково. Їх зараз модно називають «туторіалами». Крім того, можна замовити посібники на тему того, як навчитися малювати портрет, у спеціалізованих інтернет-магазинах. Загалом техніка малювання портретів нині доступна всім охочим.

Все те, що я дізналася про основи побудови портрета, вселило в мене оптимізм і бажання спробувати себе в цьому жанрі, оскільки красиво намалювати людину вже не здавалося мені складним завданням.

Ті знання, які мені вдалося почерпнути, я застосувала намалювавши портрети, які є ілюстраціями до цієї статті. У статті я найповніше виклала отриману інформацію про те, як намалювати портрет поетапно. Упевнена, що ця інформація виявиться Вам корисною на практиці.

З чого почати?

Портрети можна малювати в різних техніках: у графіці, у кольорі, пастеллю, аквареллю, олією і т. д. Багато художників радять новачкам починати малювання портрета саме в техніці олівця, так як малювати портрет олівцем набагато легше, ніж фарбами. До того ж, це найкращий варіант для тих, хто не дуже посидючий і шукає спосіб, як швидко намалювати портрет. Графічні навички Вам можуть стати в нагоді надалі. Наприклад, попередній малюнок, якщо Ви наважитеся написати портрет фарбами, доведеться зробити олівцем.

Слід зазначити, що малювати портрет із натури спочатку складно. Початківцям художникам краще пробувати змалювати обличчя з фотографії чи картинки.

Ось тільки закидати справу після першої невдалої спроби не потрібно. Експерти стверджують, що головне практикуватися – і зміни не змусять Вас чекати. З кожним наступним разом виходитиме все краще і краще. Портретна майстерність – справа наживна. Так що для початку будьте впевнені в успіх та так, щоб впевненості вистачило надовго.

Трішки теорії

Портрет - зображення людини, зазвичай його голови з фокусом уваги, спрямованим на обличчя. Зображення, як правило, буває обрізане по плечі, але можна малювати людину і на повний зріст. Обличчя можна зобразити у різних ракурсах: у профіль, напівоберту та в анфас. Найлегше малювати профіль, а анфас – складніше, через необхідність дотримуватися симетрії між правою та лівою половинами обличчя.

Цікаво, що колись знання, як правильно малювати портрет, було обов'язковим для кожної добре освіченої людини. Давайте і ми поповнимо ряди освічених людей і ознайомимося з основами побудови портрета. Ну що, вчимося малювати обличчя?

Помічено, що художники-початківці схильні просто змалювати обличчя, не використовуючи додаткові допоміжні лінії побудови. У такому разі часто виходить, що, наприклад, одне око буває трохи вище за друге. І взагалі очі якісь маленькі, більше схожі на поросячі, а ніс надто великий, несиметричний та губи перекошені. Коротше, все косо і навскіс.

Тим часом у художніх закладах студентам пропонують методики та схеми, які значно полегшують оволодіння навичками малювання портрета. В академічному малюнку вони використовують ці знання, малюючи обрубування, гіпсову голову. Крім того, вони вивчають загальноприйняті пропорції особи та курс пластичної анатомії. Щоб краще зрозуміти будову обличчя, вони роблять академічний малюнок різних ракурсів черепа. Це повноцінне навчання, і воно не з легких, оскільки потребує багато часу.

Очевидно, що для того, щоб намалювати портрет, котрий має максимальну подібність до оригіналу, потрібно опанувати навичку точної передачі пропорцій особи. Але на початку потрібно хоча б навчитися правильно малювати обличчя, не претендуючи на схожість з конкретною людиною, а так, щоб воно було схоже на людське, з правильними рисами. Для цього Вам знадобляться знання про еталонні пропорції та послідовність побудови обличчя людини.

Використовуючи знання про пропорції, я спочатку зробила маленький швидкий малюнок олівцем НВ уявної дівчини. У результаті вийшло непогано, принаймні схоже на реальність. Тож я на досвіді переконалася, що ці знання дуже допомагають у роботі. Ось скан цього малюнка.

Щоб показати всі зразкові пропорції, я розділила голову дівчини на сектори. Перепрошую, що розмітка в графічному редакторі вийшла трохи кривою, але схема в цілому вийшла зрозумілою. Загалом виходить, що ширина ока укладається в ширину голови приблизно 5 разів (5а), а у висоту – 7 разів (7а). У лівій половині обличчя Ви можете побачити три рівні відстані.

Якщо я зараз викладу Вам все, що дізналася про пропорції та допоміжні лінії побудови обличчя, у більшості з Вас виникне плутанина в голові. Толку від такої подачі матеріалу буде мало. Теорію краще подавати дозовано, закріплюючи кожну отриману порцію інформації практично. На мій погляд, такий покроковий підхід найправильніший. Тому відразу практикуватимемося.

Дорогі новачки, не хвилюйтеся, що у Вас немає достатнього досвіду малювання. Запевняю Вас, що це завдання під силу навіть тим дорослим, хто починає малювати з нуля.

Що нам потрібно?

Для втілення нашого творчого задуму нам знадобиться аркуш гарного паперу формату А4, гумка, точила або канцелярський ніж, лінійка, два простих олівця: один твердіший, а інший м'який, наприклад НВ і .

Для малювання простим олівцем беріть папір щільніше. Найкращі варіанти – це папір для графіки, а також акварель з дрібнозернистою фактурою. Дешевший варіант, який теж підходить новачкам, - писальний папір. Ці види паперу добре переносять вплив гумкою. Також можна скористатися папером для креслення.

До речі, Ви завжди можете купити папір гарної якості в інтернет-магазині на нашому сайті.

За відсутністю цих видів паперу можна малювати на офісному папері для принтера. Але гумкою в такому разі доведеться працювати дуже акуратно, так як від частих стирання ліній на такому папері утворюються дефекти, він може легко пом'ятися і порватися. Але вона відмінно підходить для сканування через високий рівень білизни. Тому саме її використовувала для своїх ілюстрацій.

Аркуш паперу бажано закріпити на планшеті. Також вам знадобиться вміння правильно тримати олівець. Зверніть увагу, що олівець потрібно тримати в руці так, як диригент тримає свою паличку, між крайніми фалангами трьох перших пальців, за невідточений кінець. Тобто зовсім не так, як ручку для письма. Пензель руки з олівцем тримайте під кутом в 45 градусів і намагайтеся, щоб вона не була затиснута.

Візьмемося за зображення еталонної особи в анфас. Обличчя буде дивитися прямо на нас, без будь-яких перспективних спотворень. Це завдання буде складніше, ніж намалювати обличчя у профіль, але це дасть нам можливість максимально повно вивчити всі загальноприйняті пропорції на практиці. Так як жіночі обличчя більш пропорційні, ніж чоловічі, візьмемо зображення портрета жінки. Саме особи з правильними пропорціями сприймаються більшістю людей як вродливі. Так що поспішаю Вас порадувати: у нас повинна неодмінно вийти красуня.

Отже, малюємо портрет поетапно.

Основи малювання портрета практично

Частою помилкою новачків є те, що вони можуть починати малюнок, наприклад, детально промальовуючи губи, очі і не ігноруючи усі інші частини обличчя. Досвідчені художники спочатку малюють узагальнені контури обличчя та його частин, а потім ускладнюють малюнок деталями, тобто рухаються у роботі від простого до складного.

На першому етапі нам необхідно лише накидати портрет схематично, тобто його каркас, а саме ледь помітні допоміжні лінії побудови, а також легкі контури голови, очей, носа, брів та рота олівцем НВ.

Етап 1. Намічаємо контури голови

Голова має форму сфери, що нагадує яйце, - нижня частина обличчя вужча. Зрозуміло, що бувають особи з індивідуальними пропорціями. Наприклад, у когось нижня щелепа ширша, ніж лоб, у когось вилиці є найширшою частиною обличчя, у деяких верхня та нижня половини обличчя приблизно однієї ширини тощо. Зустрічаються особи, що нагадують формою прямокутник чи трапецію, особливо в чоловіків. Ми з Вами працюємо із усередненими пропорціями. В цілому, потилиця більша за підборіддя.

Обличчя найчастіше овальне. Таким чином, голова середньої людини має форму курячого яйця з гострим кінцем внизу. Її ширина дорівнює трьом чвертям від висоти, з похибкою 1 – 2 см. Давайте візьмемо лінійку і проведемо на аркуші паперу центром тонку вертикальну лінію. Це буде вісь симетрії, або серединна лінія, яка проходитиме від верхівки голови до краю підборіддя.

Орієнтуючись на цю лінію, намітимо по центру листа контури голови, звуженням в області підборіддя, так, щоб накреслена допоміжна лінія проходила по центру. Ця центральна лінія надалі допоможе нам уникнути нерівностей та кривизни в роботі та досягти симетричного зображення у правій та лівій половинах обличчя. Намітимо також двома вигнутими лініями контуру шиї.

Етап 2. Намічаємо очі та контури волосся

Тепер розділимо вісь симетрії, що проходить через голову, навпіл і перпендикулярно до неї проведемо легким натисканням олівця горизонтальну лінію. На цій лінії розміщуватимуться очі. Тобто очі слід розташувати посередині між підборіддям і маківкою голови. Відстань між ними приблизно дорівнює ширині одного ока.

Поділимо цю горизонталь на п'ять рівних відрізків. На другому та четвертому відрізках накреслимо контури мигдалеподібних очей, схожі на пелюстки. Нехай очі будуть трохи піднесені до зовнішніх куточків. Намалюємо у кожного ока верхню і нижню повіку, намітимо райдужну оболонку, злегка прикриту верхньою повікою, зіницю. Для того щоб очі виглядали живими, зробимо відблиск на кожній зіниці.Зроблю одне важливе зауваження. З цього моменту обов'язково відходьте на кожному етапі роботи на відстань, щоб краще оцінити симетричність частин обличчя. При необхідності коригуйте малюнок.

Далі від верхівки голови вниз відміряємо відрізок, рівний приблизно 1/7 висоти голови. Він покаже верхню межу чола, чи лінію зростання волосся. При правильних пропорціях частина голови, на якій росте волосся, також дорівнює 1/2 висоти чола, або 1/2 висоти носа, або 1/2 висоти відрізка від кінчика носа до межі підборіддя. Нехай зображувана жінка буде з розпущеним волоссям. Намалюємо їх плавними контурами так, щоб вони закривали вуха та трохи прикривали обличчя.

Етап 3. Намічаємо брови та ніс, при необхідності вуха

Тепер розділимо овал обличчя від верхньої межі чола до підборіддя на три рівні частини двома горизонтальними лініями. Якщо не дуже розвинений окомір, можна скористатися лінійкою. Верхня з цих ліній покаже положення брів, а нижня межу нижньої частини носа. Пропорції такі, що чоло приблизно тієї ж висоти, що й ніс, і дорівнює висоті відстані від нижньої межі носа до краю підборіддя. Давайте намітимо вигини брів над очима, як би повторюючи формою верхню повіку.

Постараємось зобразити їх симетрично. А тепер приступимо до начерку носа. У найширшій нижній частині ширина носа в середньому дорівнює відстані між очима. Опустимо вниз пунктирні паралельні лінії від внутрішніх куточків очей, щоб показати позначки країв носа. Намітимо контури носа, його центральну частину, крила та ніздрі.

Вуха нашої моделі закриті волоссям. Але якби ми їх малювали, то брови знаходилися б на одній горизонталі з верхівками вух, а мочки вух збігалися б з нижньою відміткою носа. Тобто по довжині вуха дорівнюють носу, їх основи знаходяться на одній горизонталі.

Етап 4. Робимо малюнок губ

Розділимо частину від позначки носа до підборіддя двома горизонталями на три рівні частини. Проведемо лінію змикання губ, яка має знаходитися на межі верхньої третини. Опустимо на цю лінію дві вертикалі пунктиром від центрів зіниць. Ці лінії покажуть нам ширину рота. Намітимо губи так, щоб верхня губа була вже нижньою. До речі, висота від нижньої межі рота до підборіддя дорівнює приблизно ширині одного ока.

Етап 5. Стираємо лінії побудови

Нарешті можна стерти гумкою допоміжні лінії побудови. Якщо ви малюєте на офісному папері, працюйте гумкою гранично обережно, щоб не пом'яти лист і не пошкодити верхній шар поверхні паперу.

Поки що ми виконали лінійний портрет. Якщо ми хочемо зробити наш портрет тональним, необхідно попрацювати зі світлотінню. Вчимося, як правильно штрихувати обличчя. Нам потрібно за допомогою штрихування передати світлі та темні ділянки, щоб обличчя та його частини виглядали об'ємними, опуклими, а не плоскими.

Досі ми працювали олівцем НВ. Для детального промальовування та надання об'ємності частинам особи візьмемо олівець пом'якше, наприклад 2В, тільки тіні на шкірі обличчя краще наносити олівцем твердіше. Уявимо, що світло падає прямо на обличчя, що зображається.

 

Етап 6. Детальна промальовка очей та брів

Очі є сферами, що займають простір очних ямок. Щоб показати, що очі – це сфери, потрібно затінити білки з обох боків. Заштрихуємо райдужки та зіниці, залишаючи недоторканими ділянки відблисків. Верхня повіка більш помітна, ніж нижня. Коли Ви малюватимете верхню повіку, використовуйте потужні лінії, щоб підкреслити її товщину, а залишена тінь під нижнім століттям матиме на увазі глибину та об'єм очної області. Також обов'язково намітимо тінь, що падає, від верхньої повіки на райдужку і білок.
Короткими штрихами заштрихуємо брови. Накладемо тіні в областях під бровами, які, як Ви помітили, перебувають у заглибленні. Щоб малюнок виглядав природніше, візьміть на замітку, що брови ростуть нерівномірно, а між віями відстані різні. Верхні вії намалюємо вигнутими лініями, щоб показати їх спрямованими трохи вперед, а не стирчать неприродно вгору. А ось вії з нижніх повік явніше завиваються вниз.

При накладанні штрихів намагайтеся спиратися рукою на кістки мізинця, щоб не возити всією рукою по поверхні паперу і ненароком не змастити спочатку руку, а потім брудною рукою папір. Або підкладайте на папір під свою руку чистий аркуш.

 

Етап 7. Промальовування деталей носа

Ніздрі мають бути дуже темними. Затінім темнішою штрихуванням крила носа, а світлішою верхню центральну його частину. Легка тінь під носом підкреслить, що це виступає частина обличчя. Кінчик носа має бути найсвітлішим. Залишимо на ньому відблиск. Якщо Ви вже встигли його заштрихувати, то можна зробити відблиск гумкою.

Етап 8. Деталізація губ

Зверніть увагу, що нижня губа світліша за тоном, ніж верхня, оскільки більш звернена до світла. Легка тінь під нижньою губою, що м'яко йде до підборіддя, допоможе надати їй форми. Щоб губи виглядали природно, не потрібно сильно виділяти тони їх контури. Набираємо штрихуванням їх обсяг. Центральна частина нижньої губи для надання об'єму має бути світлішою. Губи не повинні бути гладкими. Покажемо на них дрібні горизонтальні зморшки. Над губами по центру є вертикальна западина, що йде від носа до улоговинки губ. Заштрихуємо та її.

Але зверніть увагу, що вона не повністю зливається із губами. Над улоговинкою губ потрібно залишити світлу смужку.

Етап 9. Накладення тіней на обличчя та шию

Тепер попрацюємо над обсягом особи. Потім скули, бічні частини чола, а також краї обличчя. Логічно накласти тінь і на шию.

 

Етап 10. Деталізація зачіски

Промалюємо пряме волосся довгими грубими штрихами. Для надання волоссю об'єму та блиску достатньо затінити штрихуванням деякі ділянки. Волосся за шиєю перебувають у тіні, отже, вони повинні бути темнішими за тоном.

Етап 11. Доопрацювання деталей

Наш учбовий тональний портрет майже готовий! Але, можливо, подивившись на нього здалеку, Ви відчуєте, що якісь ділянки слід доопрацювати, утемнити чи висвітлити. Наприклад, раптом Вам захочеться утемнити зіниці, верхню губу, волосся ззаду шиї. Довіртеся своєму чуття. Для художника-графіка важливим є вміння порівнювати всі ділянки малюнка одна з одною. Намагайтеся досягти контрастності в тінях, але при цьому не зловживайте затіненням. Найтемніші плями в портреті – це зіниці, лінія росту вій, лінія змикання губ.

Висновок

Нарешті наше заняття добігло кінця. У процесі створення нашого портрета ми розглянули послідовність створення портрета, принципи побудови та усереднені пропорції обличчя. Тепер Ви можете навчити, наприклад, Вашу дитину, як намалювати портрет. Купити всі необхідні речі Ви можете у нашому інтернет-магазині ArtSklad!

Запропонована схема може бути відправною точкою для художників-початківців і дуже полегшити ним оволодіння навичкою малювання портрета. Слід зазначити, що художники-професіонали можуть не йти у своїй роботі цієї схеми. У них добре розвинена нагляд і натренована рука. Тому вони можуть зображати частини особи в іншій послідовності і не скористатися всіма допоміжними лініями побудови. Голова - це частина тіла, що найбільш яскраво виражає індивідуальність людини. Для передачі портретного подібності з конкретною людиною, необхідно вміння помітити і передати ці індивідуальні риси, порівнюючи їх із зразком.

Наприклад, у когось очі більше, а у когось менше і знаходяться не посередині голови, у якихось людей ніс довший і ширший за еталонний. Форма губ, розріз очей, вигин та висота брів у всіх різні. Крім того, риси обличчя можуть дуже відрізнятися залежно від статі. У чоловіків, загалом, риси грубіші, ніж у жінок. Чоловічі особи частіше вилиці, з ширшою нижньою щелепою і великим підборіддям, з надбрівними дугами, що виступають. До того ж, представники чоловічої статі мають широку шию, на якій помітно виступає кадик. А ось риси обличчя дитини слід передавати плавними та м'якими лініями. Також майстерність портретиста залежить від навички правильної передачі співвідношення розмірів і відстаней лицьових частин один до одного, наприклад, співвідношення висоти та ширини носа, товщини та довжини губ, висоти чола та висоти носа тощо. із досвідом.

Так що, любі початківці, можете ще попрактикуватися у зображенні абстрактних жінок, чоловіків і дітей в анфас, у профіль і в напівобороті, а на наступному етапі навчання обов'язково ставте перед собою серйозніше завдання передачі портретної схожості з конкретною людиною. Початківцям художникам завдання передати схожість з об'єктом зображення часто здається страшним. Однак якщо уважно спостерігаєте за формою і вимірюєте пропорції, то виявите, що Вам не важко створити переконливе зображення і домогтися хорошої схожості.

Рекомендовані товари

Підписуйтеся, щоб бути в курсі всіх новин та акцій

Головна
Увійти
Обране
Кошик
Каталог
Варианты
Кошик

Немає покупок


Перейти в каталог
Оформити замовлення